Zakażenie układu moczowego u kobiet ciężarnych jest bardzo częstym problemem położniczym.

Proszę zwrócić uwagę czy ? ...

Jeśli znacznie częściej niż przed ciążą mam potrzebę oddawania moczu i odczuwam dyskomfort w trakcie mikcji to może być to objaw rozwijającego się zapalenia pęcherza.

Częstsze oddwanie moczu jest jednym z pierwszych objawów ciąży. Podwyższony poziom progesteronu działa rozluźniająco na mięśnie pęcherza moczowego. W dalszych tygodniach ciąży powiększająca sie macica uciska na pęcherz moczowy. Sporadyczne skurcze macicy, które są normą w trakcie ciąży także sprzyjają uczuciu parcia na pęcherz a często mogą nawet prowokować niewielkie nietrzymanie moczu, szczególnie w trakcie kaszlu, kichania lub większego wysiłku.
Rozwijające się zakażenie układu moczowego objawia się podobnie. Dodatkowo pacjentki skarżą się na pieczenie/dyskomfort cewki moczowej pod koniec lub tuż po oddaniu moczu. Jeśli masz wątpliwości czy powyższe objawy są wyłącznie związane z rozwijajaca się ciążą czy sa to pierwsze oznaki zakażenia układu moczowego (ZUM) warto wykonać badanie ogólne moczu. Optymalnie wykonać je z porannego moczu. Pierwszym objawem będzie zwiększona ilość leukocytów w moczu. Lekarz oceni taki wynik i podejmie decyzję o potrzebie rozpoczęcia leczenia. Leki podawane w terapi ZUM są bezpieczne dla płodu i matki. Nieleczone zakażenie układu moczowego może prowadzić do groźnych powikłań.
Jeśli masz skłonność do zakażeń układu moczowego lub jeśli w trakcie ciąży rozpoznano i leczonu u Ciebie ZUM - jako profilaktykę warto przyjmować wyciągi z żurawiny. Spożywanie samego owocu żurawiny nie ma większego sensu - ilość garbników zawartych w owocu jest zbyt mała by uzyskać efekt ochronny układu moczowego. Wyciągi z żurawiny to koncentraty dodatkowo pozbawione cukrów, które mogłyby w nadmiarze być szkodliwe w ciąży.
Badanie ogólne moczu warto wykonywać w ciąży co najmniej raz na 8 tygodni.