A A A

Poród operacyjny poprzez cięcie cesarskie nie oznacza konieczności wykonania cięcia cesarskiego przy następnym porodzie.

Większość pacjentek uważa, że jeśli ciąża zakończyła się operacją cięcia cesarskiego to skazane są na ten sam sposób porodu przy kolejnych ciążach.

Jak duża jest szansa, że jeśli poprzedni poród zakończył się drogą cięcia cesarskiego, to kolejny także musi się zakończyć drogą operacyjną ? Czy stara blizna może pęknąć ?

W wielu przypadkach poród drogą cięcia cesarskiego nie jest "wyrokiem" i nie oznacza konieczności wykonania cięcia cesarskiego przy kolejnych porodach. Ważne znaczenie mają wskazania do pierwszego cięcia cesarskiego. Jeśli pierwsza operacja została wykonana z uwagi na wskazania takie jak : nieprawidłowa budowa miednicy ciężarnej, niektóre wskazania okulistyczne ( choroby siatkówki lub nerwu wzrokowego ) - to w kolejnej ciaży podobnie trzeba będzie rozważyć konieczność wykonania ciecia cesarskiego.

Wiele wskazań, jak choćby takie jak: brak postępu porodu, makrosomia płodu (masa płodu powyżej 4000g) czy objawy zagrożenia życia płodu - nie muszą się powtórzyć przy kolejnym porodzie i wtedy można rozważyć poród drogami natury.

Współcześnie stan po 1 cięciu cesarskim nie jest wskazaniem do wykonania cięcia cesarskiego przy kolejnym porodzie.

Stan po 2 i więcej cięciach cesarskich traktujemy jako wskazanie do zakończenia kolejnej ciąży drogą operacyjną - cięciem cesarskim.

Za każdym razem decyzję o sposobie ukończenia porodu podejmuje lekarz prowadzący poród wspólnie z pacjentką. W wielu ośrodkach pacjentka nie ma możliwości zażądania wykonania cięcia cesarskiego bez wskazań medycznych ( tak zwane cięcie na życzenie pacjentki ). Lekarz może odmówić wykonania takiej operacji z uwagi na większe ryzyko powikłań po takim porodzie operacyjnym w porównaniu do porodu drogami natury.

Pęknięcie starej blizny po cięciu cesarskim zdarza sie stosunkowo rzadko. Objawy takiego rozejścia się blizny w trakcie porodu są możliwe do zaobserwowania przez lekarza. Po każdym porodzie drogami natury u pacjentki po cięciu cesarskim lekarz kontroluje bliznę macicy po porodzie.

Poród drogami natury jest bezpieczniejszy dla pacjentki w porównaniu z porodem operacyjnym - cięciem cesarskim.

WHO logo Więcej informacji można znaleźć na stronie WHO https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/who-statement-on-caesarean-section-rates-frequently-asked-questions

Radio Nowy Świat

dobry gabinet - dobra muzyka